ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Cíle školní vzdělávací činnosti:
-
Šťastné a spokojené dítě, které je schopno dosáhnout v životě úspěchu.
-
Spokojená učitelka v prostředí pohody.
-
Vytvořit u rodičů pocit jistoty, že je o jejich dítě dobře postaráno.
Základním cílem je poskytnout dítěti všestranný rozvoj tak, aby bylo schopno cítit se šťastně, spokojeně a dosáhlo v životě úspěchu. Rozvíjet jeho osobnost, aby mohlo samostatně myslet a svobodně se rozhodovat v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami. Chránit jeho práva působením na rodičovskou veřejnost a na veřejné mínění. Týmovou spoluprací a komunikací vytvářet pohodové prostředí jak pro děti, tak pro pedagogy a ostatní zaměstnance školy. Vytvářet u rodičů pocit jistoty a klidu s vědomím, že mateřská škola doplňuje výchovu, a že je o jejich děti dobře postaráno.
V naší MŠ jsou tři třídy s věkově smíšenými skupinami dětí a jedna třída s nejmladšími dětmi. Po mnohaleté zkušenosti s heterogenními (věkově smíšenými) třídami sledujeme, že mezi dětmi jsou bohatší a pestřejší kontakty, děti si mohou osvojit více sociálních rolí a strategií, mají více příležitostí k přirozené nápodobě, k rozvoji jazyka a komunikace.
Projekt školní vzdělávací činnosti.
Téma školního vzdělávacího projektu:
„S písničkou poznáváme svět“.
Osobnostně orientovaný program přístupu k dítěti a jeho vzdělávání, založený na integrovaném vzdělávání hrou, činnostmi a prožitky dětí, umožňuje pracovat s tématickými celky srozumitelnými dětem, jejichž realizace spočívá nejen v řízených činnostech dětí. Využíváme běžné životní situace i nahodile vzniklé okolnosti a příležitosti.
Integrované tématické bloky, z nichž každý obsahuje několik podtémat , které jsou obsaženy v třídních vzdělávacích plánech (podtémata vždy nesou název písně, která danému tématu odpovídá, a s níž děti seznamujeme):
ZÁŘÍ: „Budů hody, budů na dědině“
Tento blok je zaměřen na vytváření pravidel vzájemného soužití dětí ve třídě, na posilování kamarádských vztahů a psychické zdatnosti a odolnosti dítěte.
Prostřednictvím tématu se děti seznámí s tradicemi naší obce – slovácké hody s právem – jejichž podstatou je oslava svátku sv. Václava (patron místního kostela) a poděkování za dobrou úrodu. Děti se naučí tanečky a lidové písně zpívané v novoveském nářečí, srovnávají se spisovnou řečí. V neposlední řadě téma posiluje hrdost na krásný kroj, v němž děti vystupují.
Děti směřují k získání těchto kompetencí : (očekávané výstupy):
-
sladit pohyb s rytmem a hudbou (nácvik hodového pásma)
-
zvládnout sebeobsluhu, základní hygienické návyky
-
naučit se zpaměti krátké texty – reprodukce říkanek, písniček
-
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
-
odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých
-
navazovat kontakty s dospělými i s druhým dítětem, překonat stud
-
adaptovat se na život ve škole – přijímání pravidel, spolupráce, autorita
-
vyjadřovat se prostřednictvím hudebně-pohybových činností
-
orientovat se bezpečně ve známém prostředí
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky
– rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
– osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
– vytváření zdravých životních návyků
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
– posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
– získání relativní citové samostatnosti
– rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
Dítě a ten druhý:
– seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému
– posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v herní skupině,…)
– vytváření prosociálních postojů(rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti,….)
– rozvoj kooperativních dovedností
Dítě a společnost:
– poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci sociokulturního prostředí
– rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat,..), přináležet k tomuto společenství
– rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
– seznamování se světem lidí , kultury, umění
Dítě a svět:
– seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
– vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním a technickém prostředí
– pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
– rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí
Návrhy podtémat:
-
- „KUŘÁTKO A KAMARÁDI“ (Popěvek kuřátek)
-
- „POJĎ SI HRÁT“
-
- „ČERVENÝ ŠÁTEČKU KOLEM SE TOČ“
- „BUDŮ HODY, BUDŮ NA DĚDINĚ“
Návrhy činností:
– Sestavení třídních pravidel a rituálů, tvoření piktogramů.
– Uvítací pohádka a písnička pro děti.
– Improvizovaný výstup s loutkou, mimické a pohybové vyjádření nálad a pocitů.
– Poučení dětí o bezpečnosti při pobytu v MŠ , na zahradě i mimo MŠ.
– Dramatizace pohádky „Budka v poli“dětmi.
– Hra „Na zrcadlo“, cvičení nápodobou.
– Kreslení prstem na zádech ( důvěra, dotyky).
– Grafomotorická cvičení a spontánní pohybové aktivity při hudbě.
– Orientační hry ( kuřátka domů) – zvukový signál.
– Chůze v rytmu ( en, ten, týny……).
– Modelování cukroví z plastelíny.
– Nácvik hodového pásma „Budů hody, budů“.
– Účast na vystoupení v obci „Hody s právem“.
– Tradice, zvyky, naše kroje.
– Výroba hodové májky, papírové růžičky.
– Preventivní logopedická artikulační cvičení
– Aktivity dle nabídky p. učitelek v jednotlivých třídách – viz. TVP.
ŘÍJEN: „Vyletěl si pyšný drak“
Hlavním záměrem tohoto bloku je přímé pozorování změn počasí (využití síly větru při pouštění draků), rozvíjení manipulačních dovedností a utváření elementárního povědomí o vlivu člověka na životní prostředí
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
-
vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
-
zvládat jednoduché pracovní úkony
-
poznat a vymyslet jednoduchá homonyma
-
záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
-
respektovat vyjasněná a pochopená pravidla
-
respektovat potřeby jiného dítěte – dělit se o hračky
-
uplatňovat základní návyky společenského chování
-
mít povědomí o významu životního prostředí
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– uvědomění si vlastního těla
– rozvoj a užívání všech smyslů
– osvojení si poznatků o pohybových činnostech
– vytváření postojů jako základů zdravého životního stylu
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
– rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
– rozvoj schopnosti sebeovládání
– rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
Dítě a ten druhý:
– osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování vztahů dítěte k druhým lidem
– rozvoj interaktivních dovedností verbálních i neverbálních
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztahu s druhými dětmi
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Dítě a společnost:
– vytváření základních aktivních postojů ke světu, k životu
– rozvoj společenského vkusu
– rozvoj schopnosti aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
– porozumět základním projevům neverbální komunikace obvyklým v přirozeném sociokulturním prostředí
Dítě a svět:
– vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
– osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
– seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
Návrhy podtémat:
-
- „ PROPLÉTÁ PAVOUČEK NITKY A OČKA“
-
- „ KOULELO SE, KOULELO, ČERVENÉ JABLÍČKO“
-
- „ FOUKEJ, FOUKEJ VĚTŘÍČKU“
- „ VYLETĚL SI PYŠNÝ DRAK“
Návrhy činností:
-
Hry s pravidly (komunikace, respekt, omluva).
-
Cvičení s náčiním a na nářadí.
-
Skok do výšky přes gumu s rozběhem.
-
Účast dětí na vystoupení v obci „Beseda s důchodci“.
-
-
Tanec listí – uvolnění zápěstí, napodobování padání listí, grafický záznam.
-
Obrázky z listí – lepení, navlékání, frotáž.
-
Písničky s podzimní tématikou- „Koulelo se koulelo, červené jablíčko“,“Foukej, foukej větříčku“, „Vítr fouká“,……….
-
Výroba prstové loutky – hříbek.
-
Hádanky, rytmizace, písně
-
Rozlišování zvuků – sluchové hry.
-
Komunitní kruh „Co se stane, když…“.
-
Výroba „Podzimníčků“ ve spolupráci s rodiči, velká výstava před MŠ.
-
Poslech veršů s podzimní tématikou.
-
Barevné představy – záznam
-
Třídění přírodnin a umělého materiálu.
-
Prohlížení encyklopedií přírody.
-
Četba na pokračování „Příběhy od pavoučího kamene“.
-
Fyzikální pokus s nakloněnou rovinou-(výtvarná hra s barvou a kuličkou).
-
- –DRAKIÁDA – společné pouštění draků s rodiči na poli za MŠ, táborák
LISTOPAD : „ Podzimku, podzimku“
Tento blok je zaměřen na poznávání charakteristických znaků ročního období a jejich odrazu ve výtvarné činnosti dětí. Rovněž se v něm zaměřujeme na prohlubování znalostí o životě v lese, na zlepšování tělesné zdatnosti a pohybové kultury.
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– zvládnout základní pohybové dovednosti
– mít povědomí o významu aktivního pohybu
– projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat
– vyjadřovat svou fantazii v tvořivých činnostech
– prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
– přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
– zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální
– porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
– osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví
– osvojení si poznatků o pohybových činnostech a jejich kvalitě
– rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj řečových schopností a produktivních jazykových dovedností
– vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení
– poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě
– rozvoj dovedností umožňujících pocity a prožitky vyjádřit
Dítě a ten druhý:
– osvojení si elementárních schopností důležitých pro rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
– rozvoj komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dospělými
– posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
Dítě a společnost:
– rozvoj estetického vkusu
– vytváření pozitivních vztahů ke kultuře a umění
– vytváření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
– vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
Dítě a svět:
– vytváření povědomí o vlastní sounáležitosti s lidmi, se společností
– osvojení si poznatků a dovedností k ochraně dítěte před nebeupečnými vlivy prostředí
– poznávání jiných kultur
– rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Návrhy podtémat:
-
- „PODZIMKU, PODZIMKU“
-
- „ LISTOPAD, LISTOPAD“
-
- „PŘILETĚLA VRÁNA“
- „JÁ DO LESA NEPOJEDU“
Návrhy činností:
– Námětové hry („Jak spí malá medvíďátka“, „Na domácnost“,“Na lékaře“,“Na divadlo“,….)
– Didaktické hry („Ptáčku, jak zpíváš?“(sluch) „Dešťové kapičky“ (artikulace), “Čáp ztratil čepičku“ (barvy) )
– Pohybové hry( „Povídala vrána vráně“, „Na dráčka“, „Lety s drakem“,…)
– Písničky („Byl jeden mráček“, „Kapy kap“, „Vyletěl si pyšný drak“, „Přiletěla vrána,
„Lístečku z javora“,…)
– Básně ( „Ptáček volá, Vítku, Lidko“, „Čtenář“,…)
– Výtvarné činnosti ( „Ptáčci v krmítku“, „Dešťové kapání“, loutky z PET lahví, listí,…)
PROSINEC „ Půjdem spolu do Betléma“
Celek mapuje období od skončení mikulášských besídek až do Vánoc.
Vychází z české lidové koledy, jejímž prostřednictvím se děti nejen seznamují s biblickým příběhem, ale zároveň směřují k produktu – k vánočnímu vystoupení pro rodiče. Využívány jsou metody prožitkového učení a dramatické výchovy. Přibližování českých lidových tradic, zpřístupňování české lidové slovesnosti, posilování prosociálního chování, rozvoj povědomí o důležitých lidských hodnotách (úcta, pokora, obdarování, sdílení, souznění), podpora potřeby vzájemně si sdělovat, rozvoj tvořivosti a vlastní aktivity dětí, společné sdílení předvánočního období.
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru
– ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
– učit se nová slova a aktivně je používat
– utvořit jednoduchý rým
– spolupracovat s ostatními
– pochopit, že každý ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) má svou roli, podle které je třeba se chovat
– všímat si změn a dění v nejbližším okolí
– pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, chránit živou přírodu a živé tvory
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
– vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
– rozvoj a užívání všech smyslů
– uvědomění si vlastního těla
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
– osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí učení a psaní
– rozvoj paměti a pozornosti, představivosti a fantazie
– rozvoj schopnosti sebeovládání
Dítě a ten druhý:
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
– vytváření prosociálních postojů (rozvoj tolerance, respektu)
– rozvoj kooperativních dovedností
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
Dítě a společnost:
– poznávání pravidel společenského soužití
– porozumění základním projevům neverbální komunikace
– rozvíjení základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
– aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
Dítě a svět:
– seznámení s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
– poznávání jiných kultur
– pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Návrhy podtémat: „ MIKULÁŠI, MIKULÁŠI“
„ ŠTĚDREJ VEČER NASTAL“
Návrhy činností:
-
Námětové hry ( „Na Barborky“,“Na tři krále“, „Na čerty“, „Na domácnost“…)
-
Didaktické hry ( „Co může být v dárečku“ (fonem. sluch), „Jak roste stromeček“- (děj. a čas. posloupnost), „Co bylo pod ubrouskem ?“ -(paměť)…)
-
Pohybové hry („Co to chodí kolem nás“, „Čertovská honička“), ztvárnění písní pohybem.
-
Písně se zimní tématikou, vánoční koledy.
-
Básně: s vánoční tématikou, („Já su svatý Mikuláš“, „Kolíbala bába čerta“, „Já mám z Vánoc nejraději“,….)
-
Výtvarné činnosti (vánoční přání, anděl, čert, Mikuláš, vánoční řetězy, malování – „Co si přeji pod stromeček“, modelování vánočního cukroví, zdobení perníčků)
-
Literatura: Zima, J. Lada – pohledy,
-
J. Lada – Čertovská kaše,
-
J. Vodňanský – Vánoce v lese,
-
Koledy evropských národů – kazeta.
-
Vánoční besídka pro rodiče dětí, program s vánoční tématikou, vánoční dílničky s rodiči.
LEDEN: „ Bude zima, bude mráz“
V tomto bloku se děti seznámí s lidovou tradici (oslava Tří králů).
Rozšíří si slovní zásobu o věci související se zimou (zimní krajina, život zvířat a ptáků v zimě, starost člověka o ně).
Děti se seznání s prostředím ZŠ a uvědomí si povinnosti, které je v ZŠ čekají.
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– zachovávat správné držení těla
– koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
– správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
– nalézat nová řešení k běžným situacím
– bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování, ponižování
– utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování
– orientovat se bezpečně ve známém prostředí (doma, v budově MŠ)
– mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– rozvoj a užívání všech smyslů
– rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
– ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
– vytváření zdravých životních návyků
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
– rozvoj kultivovaného projevu
– rozvoj tvořivosti
– vytváření základů pro práci s informacemi
Dítě a ten druhý:
– rozvoj kooperativních dovedností
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
– rozvoj vztahů dítěte k druhým lidem
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Dítě a společnost:
– poznávání pravidel společenského soužití
– spoluvytváření přirozeného sociokulturního prostředí
– porozumění základním projevům neverbální komunikace v prostředí
– seznámení se světem lidí, kultury, umění
Dítě a svět:
– osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednotlivých
činností v péči o okolí
– spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
– ochrana dítěte před nebezpečnými vlivy
– vytvoření povědomí o sounáležitosti s planetou Zemí
Návrhy podtémat:
-
- „MY TŘI KRÁLOVÉ JDEME K VÁM“
-
- „JEDE ZIMA JEDE, JEDE NA SANÍCH“
-
- „DAJ MŇA, MAMIČKO, DAJ MŇA DO ŠKOLY“
- „POJĎTE S NÁMI ZA POHÁDKOU“
Návrhy činností:
-
Námětové hry: „Na školu“, „Na obchod“- rozvíjení dialogu a slovní zásoby.
-
- „Na lékaře“, „Na různé sporty“……
-
- Didaktické hry: „Na pošťáka“ (znát jméno a adresu) „Na telefon“ (fonematický
-
- sluch, počet slabik, hláska na začátku slova),….
-
- „Zimní sporty“ – vyprávění děje podle obrázků a časové posloupnosti.
-
- Pohybové hry: „Na dva mrazy, „Na sportovce“, jógová cvičení.
-
- Výtvarné činnosti: – vystřihování, lepení, malování barvou, modelování z plasteliny i modelovací hlíny – sněhulák, ptáčci, medvěd, vločka.
-
- Rozvíjení grafomotoriky při práci s pracovními listy.
-
- Podporování správného úchopu tužky – příprava na zápis do ZŠ
-
- Hudební a dramatické činnosti: , dramatizace pohádek, písně a říkanky určené k zápisu do ZŠ, píseň „Jede zima, jede“ – pohyb. ztvárnění.
-
- Četba nejznámějších pohádek, jejich reprodukce dětmi.
- Literatura: „Brousek pro tvůj jazýček“, „Školka plná zábavy“, básničky J. Žáčka, encyklopedie- „Sněhurka a Polárka“, „Kafomet- „Zima v MŠ“.
ÚNOR: „ My jsme malí muzikanti“
Tématický blok je zaměřen na seznámení s tradicí fašanku a s jejím udržováním. Podporuje veselou a kamarádskou atmosféru mezi dětmi i dospělými. Rozvíjí duševní pohodu. Děti se v něm rovněž seznamují s místem, kde žijí i s péčí o své zdraví.
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické návyky a zdravotně preventivní návyky
– zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
– formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
– postupovat a učit se podle pokynů
– zorganizovat hru
– odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
– začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
– pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek, spoluvytvářet pohodu prostředí)
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– rozvoj pohybových schopností
– zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky (koordinace ruky)
– ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
– osvojení si poznatků a dovedností k podpoře zdraví
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (naslouchání) i produktivních (výslovnost,vyjadřování)
– rozvoj kultivovaného projevu
– osvojení si poznatků, které předcházejí čtení a psaní
– rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
Dítě a ten druhý:
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
– rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
– rozvoj kooperativních dovedností
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
Dítě a společnost:
– spoluvytváření přirozeného sociokulturního prostředí
– porozumění základním projevům neverbální komunikace
– aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
– vytvářet povědomí i existenci ostatních kultur a národností
Dítě a svět:
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
– pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
– poznávání jiných kultur
– vytváření pozitivního vztahu k místu, ve kterém dítě žije
Návrhy podtémat:
- „SLŮŽIL JURA U KOCŮRA“
- „ PŘIJEL CIRKUS NA NÁMĚSTÍ“
- „ NOVÁ VES A CHYLICE“
- „ STARÝ MEDVĚD VZDYCHÁ“
Návrhy činností:
Námětové hry: „Na cirkus“, „Na cestování“ (kam jedu, kudy projíždím, co vidím ), „Na doktora“, „Na školu“ – dialog, komunikace.
Didaktické hry: „Sedm úkolů pro Juru“ ( homonyma –„Juro, přines korunu,zámek….).
„Co může být v hrníčku?“, „Barevné kolíčky“ – rozvíjení a procvičování znalosti barev.
Pohybové hry: „Na cirkus“ – manipulační cvičení – házení, chytání.
Lidová tradice – fašank v naší MŠ.
rovnovážné cvičení – chůze po provazu, trampolína,….
„Levá, pravá, tak se chodí do světa“ – chůze ve dvojicích, trojicích….
Folklórní písně doprovázené pohybem, které se vážou k fašanku.
Smyslové a sluchové hry– „Na dirigenta“, „Přijel cirkus“, „Klaun Bublifuk“,
Výtvarné činnosti: Malování, kreslení, skládání, lepení, stříhání, modelování, obtisky, kresba rudkou.
„Cirkus“ – barevná abstrakce, „Lidská postava“, kresba mapy obce, kreslení hudebních nástrojů, skládání čepice, výroba masky.
Literární a dramatické činnosti
Práce s pracovními listy- rozvíjení grafomotoriky, procvičování čís. řady 1-6
Literatura: Jurkovič, Kurikulum, Školka plná zábavy, Zima v MŠ, Šimon půjde do školy, Kafomet, TV v RVP.
píseň „Starý medvěd vzdychá“ , taneční hra „Hlava, ramena“,….
BŘEZEN: „ Na jaře, na jaře“
Záměrem tohoto bloku je pozorování probouzející se přírody a její změny na jaře, dozvídání se nových informací o zvířatech v tomto ročním období (mláďata, přílet ptáků). Dále seznámení s knihou (návštěva knihovny), dramatizace pohádek, návštěva knihovny
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci při hře
– vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
– popsat situaci podle obrázku
– vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
– porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
– projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo
– vnímat umělecké a kulturní podněty, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
– spolupracovat s ostatními
– vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– uvědomění si vlastního těla
– rozvoj a užívání všech smyslů
– rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky
– rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
– osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejichfunkci (abeceda)
– získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
– rozvoj schopnosti sebeovládání
Dítě a ten druhý:
– posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem(v rodině…)
– rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
– rozvoj kooperativních dovedností
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Dítě a společnost:
– vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře
– vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
– rozvoj společenského a estetického vkusu
– rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se)
Dítě a svět:
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
– vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním
i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
– rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí
i jeho změnám
– poznávání jiných kultur
Návrhy podtémat:
„HRAJEME SI S KNÍŽKAMI“
„NA JAŘE, NA JAŘE“
„VOLÁME SLUNÍČKO“
„ZAJÍČEK V SVÉ JAMCE“ (Mláďata)
„HODY, HODY, DOPROVODY“ (březen – duben)
Návrhy činností:
Námětové hry:
„Na básníky“ (doplň báseň) „Madla- Padla“
„Vynášení Moreny“
„Na knihovnu, „Na prodavače knih“.
Didaktické hry: „Kuličky“ – počet 1-6, více, méně, stejně
Pohybové hry: Hry na chodníku „Panák“, pohybové hry se zpěvem- „Zlatá brána“,
„Uvíjíme věneček“, „Na slepou bábu“. Zdolávání překážek v přírodní terénu.
Výtvarné činnosti: Výroba jarního stromu, výroba ptáčků, Moreny. Kuličky z papíru,
výroba a malování knihy, kreslení oblíbených postav z pohádek, vystřihování jarních květin.
Písničky, básničky: „Hrálo si koťátko na trávníčku“, „Vozilo se na jaře“, „Jaro, jaro“.
„Přijel kmotr z Poličky“, „Ohleduplná sněženka“, „Táta včera na venku“.
Společné vynášení Moreny obcí, její spálení na zahradě MŠ.
Společná návštěva knihovny – beseda s knihovnicí.
DUBEN : „Naše Země kulatá“
Tento blok je zaměřen na získávání nových poznatků v oblasti dopravní výchovy, seznamování dětí s lidovými tradicemi a s velikonočními zvyky. Děti dále získávají informace o potřebě a důležitosti vody pro život, o koloběhu vody. Jsou seznamovány s ekologií, s oslavou Dne Země (třídění odpadu, péče a ochrana přírody).
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
– naučit se zpaměti krátké texty a reprodukovat je
– chápat prostorové pojmy, orientovat se v prostoru a v rovině
– být citlivý ve vztahu k živým bytostem a k přírodě
– osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro něj přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné
– všímat si změn a dění v nejbližším okolí
– mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka
– zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
– mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– rozvoj a užívání všech smyslů
– osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí
– uvědomění si vlastního těla
– vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého
životního stylu
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních
i produktivních
– rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
– posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu,…)
– získání schopností záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Dítě a ten druhý:
– rozvoj kooperativních dovedností
– vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu..)
– seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému
– osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých
pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
Dítě a společnost:
– vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
– seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních
poznatků o prostředí
– poznávání pravidel společenského soužití
– rozvoj společenského i estetického vkusu
Dítě a svět:
– seznamování s místem a s prostředím, ve kterém dítě žije
– rozvoj schopností přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
– vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem a přírodou
Návrhy podtémat:
-
- „DOPRAVA“
-
- „ PRŠÍ, PRŠÍ“
-
- „ Z ČERNÉ ZEMĚ VEN ROSTE ROVNÝ KMEN“ („STROM“)
-
- „ NAŠE ZEMĚ KULATÁ“
- „ HODY, HODY, DOPROVODY“ (březen, duben)
Návrhy činností:
-
Práce s přírodním materiálem.
-
Mozaiky z písku a kamínků, vršky z PET lahví.
-
Koláže z přírodního materiálu.
-
„Deštný prales“ stromy, mapy, labyrinty.
-
Výtvarné činnosti – „Počasí“, „Velikonoce“, „Dopravní prostředky“,….
-
Pokusy s vodou.
-
Hudební činnosti – rytmizace, hra na rytmické hudební nástroje.
-
Venkovní aktivity.
-
Ekologické aktivity ( brigáda s rodiči – úklid okolí MŠ u příležitosti Dne Země ( (22.4.))
-
Sázení rostlinek do substrátu.
-
Konstrukce podle plánků /Lego, Cheva/.
-
Poslech hudby „Zvuky kolem nás“.
-
Cvičení na téma – „Doprava“, „Strom“.
-
Návštěva dopravního hřiště, beseda s policií.
-
Třídění, doplňování / pracovní listy/.
-
Prohlížení dětských encyklopedií.
-
Písně, básně, tanečky s velikonoční tématikou.
-
Výroba velikonočních dekorací, růst rostlin.
-
Malovaní vajíček, ukázka malování novoveských kraslic.
-
Ukázka pletení pomlázek.
KVĚTEN: „ Jaro, slunce, máma“
Záměrem tohoto bloku je rozvíjení citových vazeb k rodině („Vím, kam patřím“), rozvíjení pocitu sounáležitosti s rodinou, s okolním prostředím, s přírodou. Tento blok je bohatě naplněn hudebními, pohybovými i výtvarnými aktivitami.
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem (Den matek)
– zvládnout sebeobsluhu a uplatňovat hygienické návyky
– chovat se obezřetně při setkání s cizími osobami
– správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
– záměrně se soustředit a udržet pozornosti
– postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
– přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem
– vnímat umělecké a kulturní podněty, hodnotit svoje zážitky
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– osvojení si věku přiměřených a praktických dovedností
– rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti
hrubé i jemné motoriky
– rozvoj a užívání všech smyslů
– uvědomění si vlastního těla
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
– rozvoj tvořivosti
– posilování přirozených poznávacích citů
– získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Dítě a ten druhý:
– vytváření prosociálních postojů
– osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých
pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
– rozvoj kooperativních dovedností
– posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
Dítě a společnost:
– poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním
projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
– seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních
poznatků o prostředí, v němž dítě žije
– rozvoj společenského i estetického vkusu
– vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
Dítě a svět:
– rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí
i jeho změnám
– pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí
chránit, ale také poškozovat a ničit
– rozvoj úcty k životu
– poznávání jiných kultur
Návrhy podtémat:
-
- „JARO, SLUNCE, MÁMA“ („MIMINKO“)
-
- „ UVÍJÍME VĚNEČEK“
-
- „ LÍTÁ BROUČEK PO PALOUČKU“
- „ PĚT MINUT V AFRICE“
Návrhy činností :
Námětové hry:
-
- „Na domácnost
-
- „Na školu“
-
- „Na lékaře“
- „Na ZOO“
Didaktické hry:
-
- Fonematické hry – hláska na začátku slova (“Hádej, na co myslím“)
-
- Hry s rýmy ( „Maminka – květinka“)
- Hry s přídavnými jmény a slovesy („Jaká je a může být maminka a co dělá)
Pohybové a taneční hry:
-
- Hry na zahradě (“Uvíjíme věneček“, „Na hada“, „Pampeliška“, „Lítá brouček po paloučku“….)
-
- ZOO – napodobování pohybu zvířat – pantomima – hádání
- Pohybové hry se zpěvem (“Na šáteček“, „Šel zahradník“…..)
Písně:
-
- Písně ke Dnu matek (“Přání mámě“, „Proč je tu dnes tolik veselých tváří“,….)
-
- Nácvik programu na besídku pro maminky v místním kině –písně, básně, scénky, cvičení apod..
- Písně o zvířátkách (“Dneska jedem o ZOO“, „Čáry máry“,“Ententyky hrochu,“Když sluníčko zazáří“ …..), „Mamičko, ožením sa“
Básně k daným tématům
Výtvarné činnosti:
Postava a portrét ( malování maminky)
Dárečky pro maminku
Modelování – plastelína, hlína ( lidská postava – naznačení pohybu)
Výroba zvířátek z krabiček a Pet lahví
Výroba loutek
Kooperativní malba – společná práce dětí (ZOO)
ČERVEN: „ Každá škola má svůj konec“
V závěrečném bloku školního roku slavíme MDD. Děti se učí společně pracovat i radovat. Prací s mapou, globusem, obrázkovými encyklopediemi i pomocí námětových her, se děti seznamují s různými národnostmi lidí, s jejich způsobem života, s místem kde žijí. Předškoláci prožijí „Indiánskou noc“ ve školce.
Tento blok končí slavnostním rozloučením s dětmi, které odchází do základní školy.
Děti směřují k získání těchto kompetencí (očekávané výstupy):
– chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi
– chápat jevy kolem sebe v jejich souvislostech, ptát se
– zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
– rozlišovat některé obrazné symboly a porozumět jejich významu a funkci
– chápat prostorové, elementární časové, matematické a základní číselné pojmy
– řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně
– rozlišovat společensky nežádoucí chování (lež, nespravedlnost, ubližování, agresivita, lhostejnost)
– porozumět a přizpůsobit se změnám (jsou přirozené a samozřejmé)
Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) – dle jednotlivých oblastí:
Dítě a jeho tělo:
– osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody
– osvojení si některých poznatků a dovedností předcházejících čtení a psaní
– osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla)
– získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Dítě a jeho psychika:
– rozvoj produktivních jazykových dovedností (výslovnost, vytváření
– rozvoj paměti a pozornosti
– rozvoj schopnosti sebeovládání
– posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
Dítě a ten druhý:
– rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
– posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
– rozvoj kooperativních dovedností
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
Dítě a společnost:
– vytvoření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
– rozvoj společenského i estetického vkusu
– vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
– vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění
Dítě a svět:
– poznávání jiných kultur
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
– rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
– vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním
a technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
Návrhy podtémat:
-
- „SLAVÍME DEN DĚTÍ“
-
- „INDIÁNI“
-
- „PRÁZDNINY“
- „KAŽDÁ ŠKOLA MÁ SVŮJ KONEC“
Návrhy činností:
Námětové hry: Hry vyplývající z daných témat:
-
- „Na indiány“
-
- „Na školu“
-
- „Na princezny“ ,atd…
-
- Pohybové hry: Orientační hry na zahradě, ve volné přírodě i ve třídě
-
- „Hledání pokladu“
- „Na stopaře“
Didaktické hry:
-
- Hry zaměřené na rozvoj orientace v prostoru a čase (“Poklad starých indiánů“)
-
- Hry rozvíjející schopnost spolupracovat
- Hry rozvíjející hrubou i jemnou motoriku / indiánské stezky/.
Písně a básně: Písně a básně korenspondující s danými tématy měsíce.
-
- Den dětí, výletové a tábornické písně.
-
- „Deset malých černoušků“
-
- „Indián“
-
- „Loučení s MŠ“
-
- „Přišly k nám prázdniny“
-
- „Každá škola má svůj konec“
-
- „Když na lukách kvetou kopretiny“
- „Daj mňa mamičko, daj mňa do školy“
Výtvarné činnosti:
-
- Kooperativní výtvarné práce (malování na chodníky)
-
- Malování na plátno (Tee pee, indiánské pončo)
-
- Malba na sklo /Ginova láhev/
-
- Práce s kartonovými krabicemi a PET víčky (Totem)
-
- Modelování (Talisman)
-
- Literatura: Kafomet
-
- Pohádky tisíce a jedné noci
- Indiánské pohádky